fredag 6 februari 2015

Njutbart och vackert?

Igår snöade det hela dagen ända fram till ungefär tre på eftermiddagen. Vid halv fyra gick jag ut för att åka till Ikea. Kontakten till en av våra läslampor hade slutat fungera så det var ny kontakt eller eventuellt ny lampa som gällde. När jag klev ut genom ytterdörren möttes jag av strålande sol och nästan klarblå himmel. Vädret hade ändrat sig helt på bara några minuter. Ikea kändes inte längre så nödvändigt just då. Att gå ner till Vänerns strand och se om isen lagt sig kändes mera lockande.

Jag kände ingen längtan efter Ikea när jag stod där och såg
solens strålar reflekteras i det öppna vattnet.
Ibland glömmer man bort hur vackert det är i närmiljön. Det är lite synd eftersom naturen som man har runt husknuten kan skänka så mycket fina upplevelser i vardagen. Det är inte så exotiskt för oss men kan vara enormt stort för människor från andra delar av världen. En vän i Stockholm som hade sin mamma från Texas på besök under jul- och nyårshelgen hoppades på snö för det hade hennes mamma aldrig sett. Minns också en kille från Thailand som besökte min man, å jobbets vägnar, för några år sedan. Maken tog med honom på en rundtur genom Värmland och det längsta stoppet blev vid ett jättefält med utblommade maskrosor. Han tog fram kamera och stativ och fotograferade i över en timme.

Om man aldrig sett en utblommad maskros förut så
är den nog ganska vacker och exotisk.
Foto: Pixabay
Min svärmor råkade också ut för en märklig händelse när hon arbetade på ett gruppboende för förståndshandikappade. Hon hade varit och handlat mängder med flitiga lisa att ställa i fönstren. Deras praktikant, som bott i Uganda sen barnsben, blev alldeles förskräckt och tyckte att det var fruktansvärt fult. För henne var blommorna rena ogräset, som maskrosor eller fräken ungefär, och hon brukade rensa bort dem i sin trädgård hemma i Uganda. Ibland är det lätt att bli hemmablind.

Det här vackra arrangemanget skulle jag bli väldigt glad för,
men om nån gav mig en kruka med maskrosor
så skulle jag nog undra lite.......
Foto: Pixabay
Tillbaka till Vänerns strand,snön och den vackra naturen, för visst är det njutbart och vackert!

Underbara vinterfärger!

Hoppstenen som sommartid erbjuder
de små äventyrlig klättring.

Där, på andra sidan vattnet bor Lars Lerin ......

.... och här ligger Restaurang Möruddens uteservering där man,
under säsong kan avnjuta  riktigt god mat 
medan solen går ner i horisonten.
Jag tar mig lite närmare vattnet och ser att isen faktiskt börjar breda ut sig så smått. Vissa år täcker den hela skärgården och man kan gå eller åka skidor mellan öarna. Det verkar inte bli så i år, vilket kanske innebär att vattnet inte kommer att kyla lika länge utan att våren kan komma igång lite tidigare.

Vacker, men tunn och bräcklig is.

Fotspår i snön
På hemvägen ser jag att någon annan också varit här och "lufsat" runt i snön. Kanske någon som, precis som jag, passade på att ta sig en timme för att njuta av den vackra naturen.

Väl hemma igen, efter middagen, så blev det en tur till Ikea och en ny läslampa. Perfekt!


Önskar er en riktigt fin och njutbar helg!
Kram Anna-Karin

1 kommentar:

  1. Vilken tur att du ändrade dina planer och delade med dig av dessa otroligt vackra bilder. Sitter bara här och njuter. Har läst någonstans att genom att titta på en vacker naturbild, en stund skapas lugn och ro inombords.
    Ha det bra!
    Kram Kristina

    SvaraRadera