tisdag 10 mars 2015

Livskraftiga uppstickare

SMHI varnar för nattfrost hela veckan så jag låter vintertäcket ligga kvar för att skydda den späda vårgrönskan. På håll ser det mest brunt och skräpigt ut men tittar man närmare ser man hur det börjar spira.

Jättevallmon (Papaver Orientale-Gruppen) är jag speciellt glad över att
se eftersom jag flyttade den förra året. Jag grävde riktigt djupt men
"lyckades" ändå gräva av en del av de längsta pålrötterna.
Som tur är verkar den ha förlåtit mig.
Den fläckbladiga lungörten (Pulmonaria officinalis) växer på många
ställen i trädgården och på södersidan är redan blommorna på väg.
Gottigott gott för humledrottningarna som snart vaknar.
En nyvaken nyckelpiga som kanske övervintrat bland fjolårets löv.
Balansen verkar vara okej trots den långa vintervilan.
Hoppas aptiten på bladlöss är det också.
Kejsarkronornas (Fritillaria imperialis) kraftiga "knoppar"
bådar gott inför kommande blomning.
Få växter är så ståtliga som kejsarkronor, tycker jag. 
Pingstliljorna (Narcissus) är på gång, liksom......
......tulpanerna (Tulipa). Förra året åt bambi upp nästan
alla mina tulpaner. Håller tummarna för att de
glupska typerna stannar i skogen i år.
Snödropparna (Galanthus nivalis) har slagit ut och oavsett vilken sort
man har, enklaste enkla eller mera sällsynta sorter,
så är de underbart vackra underifrån, också.
Vintergäcken (Eranthis hyemalis) lyser som små solar mellan stenarna. 
Att jag inte har vårstädat än behöver ni nog inte tveka om när ni ser mina bilder. Egentligen gillar jag kontrasten mellan det fjolårsvissna och vårens nya fräscha grönska. Vårens ankomst blir för mig extra påtaglig när man ser gammalt och nytt tillsammans.
En som också gillar det vissna från fjolåret är daggmasken.
Här ute på tidig vårpromenad.
Eftersom det har blåst rejält i vinter så fanns det förstås ett trädgårdsarbete som väntade på att bli gjort men som jag inte direkt kastade mig över. Att gå runt och fotografera vårens nykomlingar var roligare. Till slut kunde jag dock inte skjuta upp det längre.
Plockepinn.
Bilden på rishögen blev allt anskrämligt ful att ha som sista bild.
Den här på ormhasselns (Corylus avellana) hängen känns finare
och betydligt mera hoppfull.

Vi får hoppas att de kalla nätterna ger vika och att Värmland också snart får meteorologisk vår.
Strålande sol är i alla fall utlovat hela veckan. Så skönt!

Kram Anna-Karin

2 kommentarer:

  1. Å vilka fina vårtecken du bjuder på! Här har vi lite snö/is kvar och minusgrader nätterna igenom så jag kollar in våren hos er andra istället och längtar. :)

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att leta efter den första lilla grönskan i rabatterna, din kejsarkrona ser väldigt kraftig och fin ut för att inte tala om lungörtsknoppen - måste ut och kolla om jag hittar någon knopp här. Trots de kalla nätterna, -5 i natt, så är ju dagarna härliga.
    Vårkramar Kristina
    Kram

    SvaraRadera