torsdag 19 mars 2015

Vanliga julrosor, klockjulrosor och nyvakna humlor

Det är fortfarande ganska kallt vilket gör att vårgrönskan sakta kommer smygande. Jag tycker det är skönt för då hinner man med och njuta av naturens och trädgårdens uppvaknande. När värmen kommer snabbare blir det mer färgsprakande men då går det så fort. Risken är då att man rätt som det är står där mitt i försommaren och undrar vad som hände med våren. I år känns det som om vi kommer att få en lång vår. Härligt!

Igår såg jag de första humlorna som ivrigt letade nektar i de utslagna krokusarna.

Jag hörde det välbekanta surrandet och hittade
humlan i en krokus (Crocus).
Här är hon på väg upp efter ett, får vi hoppas, lyckat nektarsök.
Hon har fått lite pollen på magen.....
..... och på rumpan.
De första humlorna är för mig ett av de käraste vårtecknen. Av de nektarsökande insekterna är det humlan som vaknar först. Vårens humledrottningar är mycket större än de humlor man ser senare under sommaren men så vilar också hela ansvaret för sommarens humlebestånd på dem. Det är bara de befruktade humledrottningarna som överlever vintern. De är fulla av befruktade ägg och letar ivrigt nektar för att klara av den förestående äggläggningen. När äggen väl lagts och larverna börjar komma ut så har drottningen själv ansvar för att skaffa föda till hela sin första kull av ungar. Det finns alltså all anledning att vara rädd om vårens humledrottningar så att det blir många humlor som kan pollinera fruktträd, jordgubbar och andra godsaker senare under säsongen.

Hästhoven (Tussilago farfara) är rik på nektar
och omtyckt av humledrottningarna.
Hästhov (Tussilago farfara) i närbild. Makalöst vacker!
Två andra växter som blommar tidigt och hjälper humlorna att klara den första kritiska perioden är lungört (Pulmonaria) och sälg (Salix caprea).

Andra vårtecken jag funnit är porslinshyacinten och blåsippan.
Porslinshyacinten (Puschkinia scilloides) är härdig i hela landet och
sprider sig villigt om den inte placeras för torrt.
Att blåsippan (Anemone hepatica) förekommer i sånger och
dikter är inte förvånande. Så fin!
Till sist några bilder på de kära julrosorna. Klockjulrosen, som väl inte är så vanlig, är inte vacker på samma sätt som de vanliga julrosorna, men den har något visst i sitt gracila växtsätt som lockar mig.





På lite håll ser nästan klockjulrosen (Helleborus foetidus) lite skräpig ut.
Jag gillar dock de ganska stora palmlika vintergröna bladen.
På nära håll ser man blomknopparna, och i all sin
enkelhet har de något visst som tilltalar mig.
Blommorna blir inte så mycket häftigare när de slått ut, men de är nog
fulla med godsaker. En humla flög in och jag satt med kameran och
väntade på att den skulle komma ut igen. Det gjorde den först när
mina ben inte höll för den obekväma ställningen längre.

Bilderna är tagna igår i Värmland, Hammarö kommun. Idag har jag massor med jobb att göra och det går lättare när man ser hur vårsolen strålar utanför fönstret och man vet att det är ljust ganska länge på kvällarna.

Vårkramar 
Anna-Karin

3 kommentarer:

  1. Ja humledrottningarna ska vi vara rädda om! Kan bara hålla med dig om att det är ett härligt vårtecken.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Här har minsann våren blommat ut ordentligt!
    Humlor är, precis som du säger, bland det finaste vårtecken som finns. Det är riktigt synd att man inte kan klappa dessa pälsklädda "damer" ;-))! Mina första surr brukar komma i växthuset. Antagligen har någon övervintrat i någon kruka som jag bär dit från källarens övervintring.

    /Anja

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk humla alldeles översållad med pollen, undrar om hon kan flyga!!! Våra bin har varit ute men ingen humla i sikte här än. Kanske tur för nu har det blivit riktigt kallt igen. Lite avundsjuk på de vackra julrosorna.
    Kram Kristina

    SvaraRadera