måndag 27 april 2015

Förkultivering och bladutspring

Ibland väljer man att göra saker lite senare. Så var det med min frösådd som skedde först i månadsskiftet mars-april när jag kom hem efter vintersemestern. En del, främst tomatfröerna, borde förstås ha kommit i jord redan i februari för längre växtperiod och tidigare skörd, men eftersom vi bor vid Vänern så brukar höstarna vara långa och milda varför jag tror på en rik tomatskörd, om än lite sen.

När jag "pysslade" om mina frösådder i går så passade jag på att ta några bilder.


Så här ser den största tomatplantan ut :-). Det är körsbärstomat
F1 `Sungold´, en av de sötaste och godaste tomater som finns.
Den lilla rackaren bredvid är ingen tomat så den ska jag ta bort.
Prästkragar till ängen och purjolök `Musselburgh´. 
Purjolöken, liksom de flesta andra småttingarna blir lite långa och rangliga eftersom jag inte har något ljust och svalt ställe att förkultivera dem på. De står på fönsterbänkarna inomhus och även om jag har stängt av elementen så är det lite för varmt för att de ska bli riktigt kraftiga. Purjolöken går i och för sig att sätta ganska djupt och dessutom kan man kapa den vid utplantering varför den nuvarande längden inte spelar så stor roll.
Gurkorna ovan går däremot inte att plantera djupare än vad de står under
förkultiveringen. De är känsliga och kan lätt "skrumpna ihop" precis i området
kring jordytan.  Gurkorna är slanggurka ´Marketmore 76´och
bakom dem står bindsallat `Little Gem´.
Solrosor och blomsterkrasse.
Riktiga småttingar! Överst liten blåklocka och längst ner styvmorsviol.
Svartkål (`Nero di Toscana´) och spetskål `Kalibos´.
Det här ser ut som sallad och växer så det knakar.
Det är den lilla rara blomman cikoria????
De här växer inte så det knakar, inte än i alla fall.
Det är luktärten Òld Spice Flora Norton´.
De frön jag fortfarande väntar på är småborrarna och mandelblommorna men de är långsamma, och eventuellt kan de behöva en sväng in i kylskåpet innan de är redo att gro.

Frön som gror och löv som börjar visa sig på träd och buskar tycker jag är några av vårens höjdpunkter så, med risk för att bli lite långrandig, så kan jag inte låta bli att ta med några bilder på bladutsprång också.
Bukettapeln (Malus toringo Sargentii) ska bjuda på vacker äppelblomning i maj.
Busken kan bli högst två meter och sägs tåla hård beskärning och behöver därför
inte så mycket plats. Förutom den tidiga blomningen så får den dekorativa
orangeröda äpplen senare under säsongen. De ska vara ätbara, är det någon som
provat? Jag planterade min bukettapel i höstas och är riktigt nyfiken
på hur den kommer att utvecklas. (Näringsrik jord zon V)
Visst är de första små löven bedårande? Katsura (Cercidiphyllum japonicum)
Rosornas bladutsprång är alltid lika efterlängtat.
Här är det Louise Bugnet som visar sina första blad.
Till sist, och kanske vackrast av dem alla, kaprifolens första blad. Jag har två
olika kaprifoler som samsas på samma spalje. De blommar vid lite olika
tider och på så vis har jag lyckats förlänga blom- och doftsäsongen.
Nu känner jag att det börjar bli dags att avrunda så mina nyplanteringar och min uppiggade altan får vänta till nästa gång.

Tror jag ska ta med mig en kopp kaffe ut på altanen och njuta av "färgprakten".
Kaffe är gott!
Kram Anna-Karin

7 kommentarer:

  1. Det är en härlig tid nu, både i trädgården och alla småplantor som står och väntar inomhus. Tomaten Sungold odlar jag också för första gången i år. De verkar vara starkväxande för de är dubbelt så stora som de andra sorterna. Jag längtar redan efter de första tomaterna som man äter med andakt. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  2. Härliga sådder! Tror jag har bukettapeln du skriver om. Sök på min blogg och kolla. Vår är 2 meter i diameter och något lägre i höjd. Jag hoppas den klarar kraftig beskärning för jag stammade upp den förra året... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska gå in och kolla för man är alltid nyfiken på hur växterna kommer at bli när de växt till sig lite.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  3. Bättre sent än aldrig då det gäller att få frön i jord.
    Det är en rolig och spännande syssla att få pilla lite med sina sådder :=)

    Ja, det är en härlig tid nu och man får verkligen njuta av allt som händer ute i trädgården.
    Perennerna kryper upp ur jorden, bladen slår ut på buskar och träd, gräset blir grönt, mmmmm, underbart!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Spännande att du även sår ängsblommor! Hoppas du fick en fin stund på altanen. Idag är det minsann inget uteväder. Det får bli en mugg vid srkivbordet.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Det verkar som dina frösådder har fått en fin start. Nu är det verkligen en härlig tid med allt som börjar spira. Njutartid!!!
    Kram/Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart är det nog dags att börja vänja de små liven vid utelivet men det skulle behöva bli lite varmare först. Visst är det en härlig tid. Underbart!
      Kram Anna-Karin

      Radera