tisdag 8 november 2016

Farväl kära sommar

När man läser rubriken skulle man kunna tro att jag missat de senaste dagarnas bitande kyla, men nej då, jag har varit ute och känt på den och insett att det redan är vinter. Just nu yr snön utanför fönstret och nästan alla växter utom de vinter- och städsegröna har tappat sina blad. Avenboken har sina kvar och uppvisar fortfarande vackra höstfärger, något som annars har varit lite si och så med i trädgården detta torkans år. Bigarråträdet som brukar vara så vackert på hösten gick från grönt till trist brungrönt för att sen tappa bladen utan att glöda som det brukar. Likadant med de andra fruktträden, och också med en del av prydnadsträden och buskarna. Lite trist, men växterna har definitivt haft det tufft trots att jag vattnat och vattnat och vattnat ....... Allt ser dock ut att ha överlevt och jag ser nya knoppanlag. Det är förtröstansfullt inför kommande vår.

Eftersom jag tycker om att vara ute och inte riktigt har förlikat mig med att det är vinter tog jag en sväng i snön och kylan för att se om det fanns några blommor kvar. Det gjorde det.

Skojade bara ........  ska förstås inte visa svartvita bilder på
de stackars blommorna som fortfarande härdar ut i den här
mörka och färglösa månaden november.
Clodagh McGredy
Rosen Clodagh McGredy i blom och .......
...... i knopp. Tror dock inte att de infrusna kronbladen
kommer att kunna veckla ut sig.
Clodagh McGredy
De här knopparna får nog också acceptera att det är över för i år och .....
..... likaså hansarosens som spridit
väldoft ända fram till nu.


Rosorna behöver egentligen vila och ett sätt att hjälpa dem att förbereda sig inför vintern är att ta bort knopparna så att de inte satsar energi på dem utan sparar ner den i rötterna istället. Jag brukar ha lite svårt för att klippa bort knopparna eftersom jag är så förtjust i de här sista blommorna. Jag ska dock snart, nu när de fått en ordentlig köldknäpp, kupa på dem lite garagevarm och skön jord.

Fortsätter min promenad för att hitta fler blommor, och att....
..... styvmorsviolen (Viola tricolor) fortfarande blommar är inte
så förvånande. Den är i det närmaste helt outtröttlig och sätter
nya knoppar från april till oktober, så varför skulle den
inte fortsätta in i november också.
Att oktoberastern (Aster dumosus 'Lady in Blue' ) blommade visste jag redan. Den
ser jag från köksfönstret varje dag. När jag tog den här bilden för ett par dagar
sedan hade den rödbladiga perukbusken ( Cotinus coggygria 'Royal Purple')
och rönnsumaken (Rhus typhina) sina blad kvar. Nu har de flesta fallit
till marken men astern blommar fortfarande. Den är så fin eftersom
bladverket håller sig grönt och fint hela vägen. Den ser aldrig så
skräpig ut nertill som tyvärr många höstastrar kan göra.
Att fältvädden (Scabiosa columbaria) med blomningstid i juli till
augusti inte gett upp var mer förvånande och också lite oroväckande.
Det är en vild blomma som är på tillbakagång och som blir mer och
mer sällsynt i naturen. Jag vill ju inte att den ska slita i onödan
i snö och oväder, men vad bryr den väl sig om det.
Fingerborgsblomman (Digitalis porpurea) är jag
däremot inte det minsta orolig för.
 Den ser jag mer som ett glatt utropstecken.
Den räknas som tvåårig.
Detsamma gäller strålrudbeckian
(Rudbeckia fulgida var. sullivantii 'Goldsturm') och .....
..... solbruden (Helenium autumnale 'Western') samt ....
.....  ettåringarna förstås. De får gärna blomma så länge de vill. Ringblommor
(calendula officinalis) och ett par kålhuvuden som blev kvar ute i snön.
Det börjar bli lite mörkt ute och att fotografera
utan blixt besvärligare och besvärligare .....
......... inställningarna blir inte så bra och inte skärpan heller.
Solros (Helianthus annuus)
Fingrarna börjar bli blåfrusna och tydligen bilderna också :).

Det är nog dags att ge upp och konstatera att säsongen är över.
Det är vinter go vänner och otroligt skönt inne i stugvärmen.
Kram Anna-Karin

4 kommentarer:

  1. Ja du nu är det inte mycket att välja på ;) Har dock inte så mycket i trädgården som blommar längre, förutom oktoberstormhatten men nu har nog även den givit upp efter flera dagar med både snö och frost. Nu får vi sikta in oss på nästa trädgårdssäsong och det är ju inte mer än drygt 4 månader dit ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är som du skriver inget att välja på, och fyra månader går fort. Egentligen gillar jag vintern med jul och innemys men jag vill helst ha snö, sol och klarblå himmel så att det är riktigt njutbart att vara ute och gå eller åka skidor. Inga små önskemål precis men så här i början av vintern är det väl lika bra att önska på rejält :) Idag skiner solen från en nästan blå himmel så vem vet...... det kanske blir en kanonfin vinter.
      Önskar dig fin fortsatt vecka!
      Anna-Karin

      Radera
  2. Vilka tappra blommor du hittat att fota och så vackert med kontrasterna sommar/vinter. Verkar som om växterna blir lika överraskade som vi människor varje år - va' snöar det? Minusgrader? Vad mörkt det blir!
    Men visst är det både vemodigt och skönt samtidigt, efter den intensiva gröna perioden är det gott att krypa in och gosa i ett hörn.
    En skön och fin helg önskar jag dig.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är skönt att kura lite inomhus nu när det är mörkt och kallt. Idag hade vi strälande vinterväder och vi har varit ute i solen, men nu framemot kvällen är det gott att komma in och ta det lite lugnt. Om det vore grönt året om skulle man nog inte uppskatta växtsäsongen lika mycket som vi gör nu och advent, jul och nyår är inte fel och sen är det snart vår igen.
      Önskar dig en fin lördagskväll!
      Kram Anna-Karin

      Radera